onsdag 12. mai 2010

Fødselshistorien til Matheo :o)

Tirsdag 12.05.09 våknet jeg kl 5 av noen kynnere som var vondere enn de pleier å være.. Klarte ikke fortsette å sove med dem, og de svei mer i hele ryggen. Så tenkte egentlig at det var helt i starten av fødselen. Jeg tok tiden, og de kom hvert 10. min. Jeg sto opp i 7-8 tiden, dusjet og spiste litt mat. De ble vondere når de kom, men kom veldig uregelmessig. Alt fra 10-30 minutter imellom.
Siden vi bor hos mamma for øyeblikket, er det 1 time til Ahus, pluss at Kris måtte hente meg først, siden han var på jobb, og det tar jo 30 minutter i tillegg. Så da fant jeg ut at jeg skulle ringe Ahus rundt kl 9-10. De sa vi bare kunne komme inn for å ta en sjekk. Sist tok jo fødselen 4, 5 timer, så var redd det skulle gå enda fortere nå.
Jeg ringte Kris, og vi ble enige om å vente litt. Da klokka ble nærmere 11, ringte jeg Kris, og han kom til Askim og hentet meg. På vei inn kom de ca hvert 7. minutt, og det ble stadig vondere. Men skjønte det ikke var på det vondeste ennå.
Vi var på sykehuset ca kl 13, og vi gikk opp på føden. Ble tatt imot av en kjempekoselig og snill jordmor, med en snill jordmorstudent. Da ble jeg lagt på en seng med en rieteller på meg, og sjekket åpning. 2 cm. Så det var igang:o) Hun kjente også at hodet til babyen sto veldig langt nede. Etter ca 1 time der inne, med rieteller på meg, fikk vi beskjed om å gå rundt i ett par timer, og komme tilbake igjen. Vi dro og spiste på mc donalds. Da ble riene MYE vondere når de kom. Og kom ca hvert 5-7. minutt. Etter 2 timer dro vi tilbake. Da fikk vi en annen jordmor. En som snakket litt gebrokkent norsk. Var egentlig engelsk eller noe. Og jeg syns hun var så kvass. Da hadde jeg fått 3 cm åpning bare. Plutselig mens hun sjekkt åpninga, tyøyde hun den til 4 cm. Jeg hylte og skreik, og tårene spruta. Fy søren, det var vondt! Vi lå fortsatt inne på ett slags oppholdsrom, med rieteller på meg. Det var kaos og helt stappfullt på føden den dagen. Flere ble sendt til ullevåll. Og vi fikk ikke fødestue på lenge. Jeg sa jeg ville ha epidural, men hun kunne ikke love meg det, siden vi ikke hadde fødestue. Jeg knakk sammen, og grein. Sa jeg skulle ha det. Så gikk hun ut, og smalt i døra. Plutselig løp hun tilbake, og sa vi fort måtte kapre en fødestue nede i gangen, som sto ledig. Og vi løp nedover.
Da ringte hun anestesilegen med en gang:o) Kl 20.45 fikk jeg epidural. Da ble alt mye bedre med en gang. Jeg merket INGENTING, og vi lo og tøysa:o) Måtte på do innimellom, og det var det prosjektet for hver gang. Jeg måtte ta med meg hele stativet inn på do, siden den hang fast i hånda mi..:o) Jordmora så på skjermen at jeg hadde sterke rier. Og jeg syns det var så deilig, siden jeg ikke merket noe. Klokka 22.50 tok hun vannet på meg. Jeg hadde fortsatt ca 4 cm åpning. Hadde hatt vondt i så mange timer uten nytte, følte jeg. Men nå gikk ting mye fortere. Og nå var det vondt, selv med epidural. Nå fikk jeg lystgass også. Det var gdt å puste i den når riene kom. Ca kl 23.30 var det jordmor skifte. Da kom en yngre, svensk jordmor. Hun var veldig hyggelig. Dempet belysninga, og ba meg sette på musikk på telefonen min. Så vi satt og hørte på musikk. Det hjalp faktisk.Nå brukte jeg lystgassen masse, for nå ble det vondt. Jeg gruet meg veldig til pressinga, siden jeg syns den var det værste sist gang. Så da jordmora skjønte det, forklarte hun meg nøye hvordan vi skulle gjøre det når jeg skulle presse.
Da kl var 23.50 sånn ca, følte jeg at jeg måtte presse skikkelig.. Hun ba meg vente litt, men så plutselig fikk jeg presse. Og fy søren, det var såå vondt.. Akkurat sånn jeg husket det.. Jeg hylte skikkelig. Jordmora ba meg ikke hyle, for da fikk jeg mer krefter. Og på neste press sa hun det var masse hår som kom ut. Jeg ble så glad. Så spurte jeg om hårfargen. Da sa hun han hadde sånn som pappan. Masse svart hår. Jeg ble enda mer glad, og presset skikkelig på det siste. Og jordmora sa at nå kommer babyen vår. En helt sinnsykt deilig følelse, så skled han ut av meg. Kl 00.04 var han ute. Og jeg fikk han rett opp på brystet mitt. Gud, så nydelig og perfekt han er. En stor, fin gutt på 3880 g og 52 cm lang, med hodeomkrets på 34 cm :o)

Vi elsker deg lille Matheosen vår!

Ingen kommentarer: